ضرورت مفهومی و طبیعی | نویسندگان: آر. هری و ای. اچ. مدن | برگردان: بهزاد کورشیان

    یادداشت مترجم مقدمه: در اواخر قرن نوزدهم میلادی به موازات افول متافیزک در بحث‌های مربوط به معرفت‌شناسی1، کوشش‌هایی در راستای برپایی نظریه‌ای علمی درباره‌ی شناخت2 انسان آغاز شد. مسیری که این فعالیت‌ها پیمودند در نهایت منجر به شکل‌گیری فلسفه‌ی علم در قرن بیستم گردید. بر این مبنا، فلسفه‌ی علم شاخه‌ای از فلسفه است که به‌دنبال دست‌یافتن به معرفتی ابژکتیو و یقینی3 است که در آن دیگر اثری از ویژگی‌های نامتقن متافیزیکی، نابسندگی مجادلات کلامی4، رازورزی‌های انگاره‌های عرفانی و خرافات مذهبی به چشم نمی‌خورد. بدیهی است که در عین حال، رشد و شکوفایی این نهضت جدید خود محصول توسعه ادامه ی مطلب…

به‌سوی بازآرایی بنیادینِ سیاست چپ رادیکال | گروه «کلکتیو»

    به‌سوی بازآرایی بنیادینِ سیاست چپ رادیکال نقد و چشم‌اندازهایی برای سازمان‌دهی و پراتیک انقلابی   نویسنده: گروه «کلکتیو» (kollektiv@riseup.net) برگردان فارسی*: ترجمه‌ی جمعی * نسخه‌ی آلمانی این متن در اینجا قابل دسترسی است [این متن به‌زبان‌های دیگری (انگلیسی، ترکی، اسپانیایی، هلندی، و عربی) هم در دست ترجمه است.]   توضیح «کارگاه دیالکتیک»: متن پیش رو مشارکتی‌ست در بازاندیشی‌های استراتژیک درباره‌ی موقعیت و چشم‌انداز سیاست رادیکال در جامعه‌ی آلمان، که در مه ۲۰۱۶ از سوی حلقه‌ای از فعالین چپ رادیکال در آلمان انتشار یافت و از آن زمان تحت عنوان «تزهای یازده‌گانه» (Elf Thesen) به‌طور نسبتاً وسیعی در محافل ادامه ی مطلب…

«منطق سرمایه» یا «بورژوازی اسلامی»؟ پیرامون دو تحلیل از کارخانه‌ی «چسب هل» تبریز | فروغ اسدپور

    «منطق سرمایه» یا «بورژوازی اسلامی»؟ (پیرامون دو تحلیل از کارخانه‌ی «چسب هل» تبریز) فروغ اسدپور   افشای برخی از رویه‌های فرهنگی (و البته سیاسی) درون کارخانه‌ی چسب هل تبریز، سبب‌سازشد تا دو مقاله‌ی تحلیلی کوتاه در این‌باره نوشته شود. یکی از این دو مقاله، در روزنامه‌ی «شرق» انتشار یافت به قلم عباس شهرابی و دیگری هم نوشته‌‌ی محمدرضا نیکفر است که در «رادیو زمانه» منتشر شد1 (اگر مطلب دیگری هم بوده است من ندیده‌ام). این دو واکنش تحلیلی، ذهن مرا هم درگیر موضوع کرد و سبب شد تاملاتم را که بیش از هر چیز تاملاتی در باره‌ی این ادامه ی مطلب…

رویکردی ژاپنی به مراحل توسعه‌ی سرمایه‌دارانه (فصل سوم) | رابرت آلبریتون | برگردان م. بهروزی

  [ترجمه‌ی فصل‌ اول؛ ترجمه‌ی فصل‌ دوم]   رویکردی ژاپنی به مراحل توسعه‌ی سرمایه‌دارانه فصل سوم: نظریه‌ی مرحله1 رابرت آلبریتون برگردان: مانیا بهروزی   اگر -چنان‌که پیش‌تر استدلال کرده‌ام- دستیابی به یک نظریه‌پردازی منسجم (coherent) و دقیق از قانون ارزش نیازمند مفهوم‌پردازی یک جامعه‌ی سرمایه‌داری ناب باشد، در این‌صورت چنین برمی‌آید که شکاف بزرگ و چالش‌برانگیزی میان قانون ارزش و ناخالصی ناهموار و آشفته‌ی تاریخ وجود داشته باشد [۱]. بنابراین، بسیار مطلوب خواهد بود که یک سطح میانی از نظریه (نظریه‌ی مرحله/ stage theory) داشته باشیم تا همچون گام تنظیم‌پذیری برای تسهیل حرکت‌مان از [سطح] قانون ارزش به تحلیل تاریخی ادامه ی مطلب…

از نظریه‌ی انتقادی تا نظریه‌ی انقلابی؛ درباره‌ی هانس‌یورگن کرال؛ به‌همراه مقاله‌ای از کرال درباره‌ی دولت‌ اقتدارگرا | برگردان: ا. حصوری

    برگردان دو مقاله از ویژه‌نامه‌ی ۴ نشریه‌ی ViewpointMagazine درباره‌ی دولت   متن پیش رو شامل سه نوشتار مجزا به‌شرح زیر است: الف) یادداشت مترجم؛ ب) هانس‌یورگن کرال: از نظریه‌ی انتقادی تا نظریه‌ی انتقادی (نوشته‌ی دانیل اسپاولدینگ و میشائیل شِین بویل)؛ ج) فلسفه‌ی تاریخ و دولت اقتدارگرا (نوشته‌ی هانس‌یورگن کرال؛ برگردان انگلیسی: د. اسپالدوینگ؛ م. بویل). * * * یادداشت مترجم جنبش‌های اجتماعی نیمه‌ی دوم دهه‌ی۱۹۶۰1 تأثیرات ژرف و چشم‌گیری بر پویش‌های سیاسی و اجتماعی جوامع اروپای غربی و آمریکای شمالی در ربع آخر قرن بیستم برجای نهادند. فارغ از نوع تحلیل و داوری درباره‌ی زمینه‌های تاریخی پیدایش این ادامه ی مطلب…

مقدمه‌ای بر رویکرد اونو – سکین؛ گفتگو با توماس سکین (قسمت چهارم) | برگردان: م. عبادی‌فر

    توماس سکین برگردان: محمد عبادی‌فر (دسترسی به قسمت‌های پیشین این مصاحبه: یکم؛ دوم؛ سوم)   پرسش پنجم: استدلال شما تا بدین‌جا بیان این نکته است که اونو روش نقد اقتصاد سیاسی کلاسیک را از مارکس یاد گرفت و این که با استفاده از آن روش، «هسته‌ی عقلانی» دیالکتیک را درون «پوسته‌ی رازآمیز» فلسفه‌ی ایده‌آلیستی هگل کشف ‌کرد. علاوه بر این، اونو با استقرار دیالکتیک «ماتریالیستی» سرمایه، در قلب مارکسیسم، نسخه‌ی رسمی مارکسیسم را کاملا وارونه کرد. ویژگی‌های برجسته نقد اونو بر مارکسیسم رسمی چیستند؟ علاوه‌بر این به‌نظر می‌رسد که اونو معنای «ابژکتیو» بودن دانش مربوط به جامعه‌ی انسانی ادامه ی مطلب…

هستی‌شناسی و کارکردگرایی در پدیدارشناسی روح هگل | کلودیو باسیو | برگردان: بهزاد کورشیان

چکیده: این مقاله با تشریح تمایز میان تفکر جوهرباور (substantialist) و اندیشه‌ی کارکردگرا (functionalist) آغاز می‌شود. به‌زعم کارکردگرایی فلسفی ابژه‌ی (object) شناخت انسان همواره نتیجه و حاصل سازه / ساختاری (construction) درونی، و نه بازتاب منفعلانه‌ی جهان بیرونی است. "نقد عقل محض" نخستین صورت‌بندی این برنامه‌ی نوین فلسفی بود. یکی از مهم‌ترین نتایج این نقد کانتی بازسازی مفهوم1 (concept) هستی‌شناسی بود. این امکان‌پذیری هستی‌شناسی، بنا به مفهوم جدید آن، به واسطه‌ی ایده‌ی این‌همانی میان امکان واقعیت، چیزی مربوط به شناخت و اندیشه‌ی انسان، و آنچه ما "واقعیت" می‌نامیم، تعین یافته بود. کل ایده‌آلیسم آلمانی این مفهوم جدید از هستی‌شناسی را ادامه ی مطلب…

جلد سوم کاپیتال: اشاراتی به بحث سطوح تحلیل | رابرت آلبریتون | برگردان: م. عبادی‌فر

به‌مناسبت انتشار ترجمه‌ی فارسی جلد سوم کاپیتال1 رابرت آلبریتون برگردان: محمد عبادی‌فر برخی بنیادها جلد سوم از میان سه جلد کاپیتال، آن کتابی است که حتی در میان مارکسیست‌ها بیشترین میزان بحث را برانگیخته است. دو کانون اصلی بحث‌ها مسأله‌ی تبدیل ارزش‌ها به قیمت‌ها و تفسیر نظریه‌ی بحران مارکس بوده است. یکی از دلایل ماندگاری خاص این دو موضوع، به‌عنوان هسته‌ی ثابت بحث‌‌های مربوط به جلد سوم این است که هر دو می‌توانند به صورت ریاضیاتی، که دل‌مشغولی اصلی اقتصاد متعارف است، مورد بررسی قرار بگیرند. یک نوع دل‌مشغولی‌ فرمالیستی که من قویاً آن را رد می‌کنم. به‌‌طور خلاصه رویکرد ادامه ی مطلب…

قطاری که خالی می‌رود! | امین حصوری | بازنشر از تارنمای پروسه

بازنشر از تارنمای گروه پروسه   چنین به‌نظر می‌رسد که باید بی‌وقفه ارزیابی و داوری و دخالت کنیم؛ حتی اگر در مقاطعی هیچ رغبتی به درگیرشدن دگرباره با روندهای نمایشی که از همه‌‌ی پرده‌هایش بوی جان‌کاه شکست و خودتخریبی برمی‌خیزد نداشته باشیم؛ گواینکه بر ما به‌یقین معلوم نیست که این بی‌رغبیتی ما صرفاً حاصل سر‌خوردگی است یا از اطمینان نسبی به بی‌ثمر بودن این درگیری. اما دلیل این اجبار (باید) بسیار ساده است، و همزمان قاطع: این نمایشْ واقعی است و نه‌فقط واقعیت زندگی‌های‌ امروزمان را ترسیم می‌کند، بلکه بیش‌و‌کم مسیر بخشی از فرازهای آتی این واقعیت را هم ترسیم ادامه ی مطلب…

رویکردی ژاپنی به مراحل توسعه‌ی سرمایه‌دارانه (فصل دوم) | رابرت آلبریتون | برگردان م. بهروزی

فصل دوم: نظریه‌ی یک جامعه‌ی سرمایه‌داری ناب‌1 رابرت آلبریتون برگردان: مانیا بهروزی [ترجمه‌ی فصل اول در اینجا قابل دسترسی است.]   مارکس در سه مجلد کاپیتال بارها از زبانی استفاده می‌کند که بدین برداشت رهنمون می‌شود که او به سرمایه‌داری در عمومیت2 و خلوص آن و بدون ملاحظه‌ی همه‌ی تنوعات محلی آن می‌نگرد [۱]. اگرچه این عموما روشی است که مارکس به کار می‌گیرد، [اما] او گاهی [در کاپیتال] مصالح تاریخی خاص و تصادفی3 را نیز با رویه‌ی اصلی خود تلفیق می‌کند؛ نه‌صرفا برای شرح قانون اقتصادی مجرد، بلکه به‌عنوان بخشی از عمکرد واقعی خود این قانون (در ادامه، مثال‌هایی ادامه ی مطلب…

درباره‌ی چیستی و کیستی طبقه‌ي کارگر (قسمت اول) | فروغ اسدپور

  فروغ اسدپور پیش‌درآمد: متنی که در زیر می‌­خوانید قسمت یکم از نوشتاری است که قرار است چیستی، هستی و کیستی طبقه­‌ی کارگر را به­‌تدریج بحث کند. طبقه­‌ی کارگر واژه-مفهومی است که از فرط استعمال دیرآشنا می­‌نماید و با این حال هنوز هم دعوا بر سر این که منظور از آن چیست به پایان نیامده است. امروز پس از گذشت چیزی بیش از صد و اندی سال از مرگ مارکس به­‌عنوان اندیشمندی برجسته با رویکردی پرولتری هنوز هم دقیقا روشن نیست که درک خود او از طبقه­‌ی کارگر چه بود. پس از گذشت صد و اندی سال از درگذشت او ادامه ی مطلب…

از پرسش های فمینیستی تا پاسخ های مارکسیستی | فروغ اسدپور

نویسنده: فروغ اسدپور (بازنشر از تریبون چپ)   پیش‌درآمد: بحث‌های مربوط به زنان بسیارند و به‌طورکلی این حیطه از گستردگی و پیچیدگی خاصی برخوردار است. مهم‌ترین بحث‌های تئوریک و استراتژیک-سیاسی در این قلمرو همانا متعلق به سه نحله‌ی لیبرال‌فمینیسم، رادیکال‌فمینیسم و سوسیالیست‌فمینیسم بوده است. در وصف این سه گروه به‌نحوی کوتاه و یقینا نابسنده می‌توان گفت که لیبرال‌فمینیست‌ها با به وام گرفتن مفاهیم جامعه‌ی بورژوایی سعی دارند تا سرشت زنان را سازگار با معیارهای فلسفی، انسان‌شناختی و اجتماعی رایج در این جامعه تعریف کرده و حقوق برابر دو جنس را از راه‌های گوناگون در داخل همین چارچوب‌های موجود تضمین کنند. ادامه ی مطلب…

دیالکتیک مارکسیستیِ فمینیستی برای قرن بیست‌و‌یکم | نانسی هارتسوک | برگردان: سارا امیریان

نویسنده: نانسی هارتسوک برگردان: سارا امیریان   یادداشت کارگاه: نانسی هارتسوک از پایه‌گذاران «نظریه‌ی منظر فمینیستی1» است. عمده‌ی کار نظری وی در ساحت فمینیسم تلاشی است برای بازخوانی مارکس در جهت کاربست برخی دیدگاه‌های مارکس در اندیشه‌ورزی و راهجویی پیرامون دغدغه‌ها و پرسش‌های نظری جنبش فمینیستی (به‌ویژه در ساحت روش‌شناسی و معرفت‌شناسی). سهم نظری وی در پی‌ریزی «نظریه‌ی منظر فمینیستی» نیز رهاورد خوانش وی از مارکس در پیوند با درگیری‌ مستمر وی با پویایی‌های جنبش فمینیستی بوده است. در عین‌حال، دستاوردها و تاملات درونی نظریه‌ی فمینیستی (در تعامل با سایر نظریه‌های اجتماعی و فلسفیِ نوظهور) در دهه‌های پایانی قرن بیستم، ادامه ی مطلب…

مقدمه‌ای بر رویکرد اونو – سکین؛ گفتگو با توماس سکین (قسمت سوم) | برگردان: م. عبادی‌فر

نویسنده: توماس سکین برگردان: محمد عبادی‌فر [قسمت‌های پیشین این مصاحبه را می‌توانید به‌ترتیب در اینجا و اینجا دریافت کنید.] * * *   پرسش چهارم: اونو امپریالیسم را به‌سان آخرین مرحله‌ی سرمایه‌داری درک می‌کرد که پس از مراحل مرکانتیلیسم و لیبرالیسم درمی‌رسد. بر اساس این تحلیل، وضعیت نولیبرالی کنونی را با توجه به برچسب «آخرین» چگونه باید فهم کنیم؟ در همین راستا (باید پرسید که) مقوله‌ی امپریالیسم تا چه اندازه هنوز ارزشمند است؟ حتی اگر ارزشمند و ضرور باشد، آیا برای توصیف سرمایه‌داری به‌سان نظامی که گویا پس از ۱۹۱۴ (یا ۱۹۱۷) تغییری نکرده است، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؟ ادامه ی مطلب…

تاملی بر پدیده‌ی تن‌فروشی | نویسنده: فروغ اسدپور

فروغ اسدپور   توضیحی درباره‌ی بازنشر این متن: مطلبی که پیش روی شماست، قبلاً در قالب دو متن هم‌بسته، با عناوین «تن‌فروشی چه چیزی نیست؟» و «تن‌فروشی چه چیزی هست؟»، در تارنمای «نقد اقتصاد سیاسی» منتشر گردید. بنا به اهمیت موضوع، بازنشر این مطلب را برای دامن‌زدن به بحث‌های جمعی پیرامون آن مفید می‌دانیم. متن حاضر به‌واقع تلاشی است مقدماتی برای ایجاد یک چارچوب مفهومی وسیع‌تر برای نگریستن به یکی از پدیده‌های اجتماعی که در مباحث فمینیستی نیز موضوعی محل مناقشه است. توضیح این‌که از دید ما اگرچه ستم جنسیتی (یا تلویحا سلطه‌ی مردانه) قدمتی به مراتب بیش از عمر ادامه ی مطلب…